Met de elektrische auto naar Normandië kan spannend zijn. Halen we het wel? Zijn er onderweg voldoende laadpunten en wat als mijn pas het niet doet? Wij hebben zelf ook een elektrische auto en hebben de route al een paar keer voor-gereden. Dan kom jij voor zo min mogelijk verrassingen te staan.
De route die wij reden was van Utrecht naar Montfiquet. Wij kozen ervoor om de péage te nemen omdat daar de meeste laadpalen te vinden zijn. Zowel met onze Vandebron-laadpas als met de pas voor elektrisch laden die je bij je Fulli tolbadge krijgt, lukte het ons bijna overal om te laden.
Maar Frankrijk zou Frankrijk niet zijn als alles niet heel inefficiënt georganiseerd zou zijn. We verwachten tijdens de zomervakantie behoorlijke opstoppingen bij de laadstations, want er zijn relatief veel te weinig laadpalen voor al die Hollanders met hun) elektrische auto’s en de routing bij de tankstations is vaag, dus niemand weet precies wie er als eerstvolgende aan de beurt is. Tel daarbij op dat er nogal eens aan de weg wordt bewerkt of een tolpoort wordt gesloten, en je begrijpt dat er nogal wat tijd in de reis kan gaan zitten. Gelukkig kun je tot 14 uur een broodje eten 🙏 Vroeg vertrekken, of juist heel laat, lijkt ons een goede oplossing om de drukte te omzeilen.
We hebben voor je gemak een lijst gemaakt die je hier kunt downloaden waarop de laadstations en wat extra tips zijn aangegeven. Normandië zelf is trouwens ook al behoorlijk laadpalen aan het installeren. Bij de meeste supermarkten en in de dorpen – soms zelfs in de hele kleine dorpjes – vind je dan ook al laadpalen.
Je kunt ook kiezen voor een route via de Tesla superchargers. Klik hier.
De ANWB geeft een aantal tips om zo goed mogelijk voorbereid met je elektrische auto naar Normandië op reis te gaan.
- Check voor vertrek waar je kunt laden. Hier vonden wij de aanbevolen route vanaf Utrecht. En zie onder voor de compete lijst met laadstations langs de tolwegen.
- Houd laadpaalinformatie bij de hand via de ANWB-Onderweg app.
- Neem meerdere laadpassen mee – die van je eigen energieleverancier, van de zaak en die bij de Fulli tolbadge hoort. Die is sowieso heel handig, en scheelt je al gauw een half uur op de reis.
- Reserveer een laadpaal bij de bestemming. Dat hoeft bij ons niet, want wij zijn particulieren, maar reis je daarna nog door naar een camping of park met vakantiehuisjes, dan is het wel een slim idee.
- Maak gebruik van regeneratief remmen. Je trapt het rempedaal licht in en remt op de elektromotor – zo schakel je het regeneratief remmen van je elektrische auto in. In de bergen gebruik je deze maximale recuperatie ook, dat belast tijdens een afdaling je remmen het minst én je wint energie. Heeft jouw auto een B-stand (Brake), dan schakel je die in.
- Neem een 230V / Type-3-laadkabel mee op reis.
- Probeer te laden als je nog zo’n 15% restvermogen hebt. Staat er file ga dan langzamer rijden en gebruik je airco zo min mogelijk. Daarmee bespaar je stroom.
- Probeer files te vermijden, dus houd je navigatiesysteem in de gaten.
- Let op dat niet elke auto geschikt is om een caravan te trekken, op de ANWB-site kun je de trekkracht berekenen.
- Denk ook aan de ‘gewone’ dingen: millieustickers, de verplichte uitrusting, pechhulp voor je EV, en een reisverzekering.
Download hier de lijst met laadstations in België en Frankrijk voor de heen- en terugreis (vanaf Utrecht), zowel via de snelste tolwegroute als voor de iets langzamere, maar rustigere (en goedkopere) ‘kustroute’: